Úterý, 23 dubna, 2024
aktualne

Objem on-line nákupů v roce 2021 dosáhl 2,08 miliard.

Nákupy na internetu na Slovensku poprvé v historii překonaly hranici dvou miliard eur. Výše meziročního růstu je překvapením zejména vzhledem k předchozímu „skokovému“ nárůstu o 29 % v roce 2020. Významně rostly i kategorie, které mají blíže ke kamenným než k on-line obchodům. Vyplývá to z analýzy společnosti Heureka.

Objem on-line nákupů na Slovensku v roce 2021 dosáhl 2,08 miliardy eur. Růst byl výrazný zejména v prvním kvartálu, když dosáhl až 65 %, na čemž se výrazně podílela zejména pandemie. V dalších kvartálech dosáhl vždy růst mezi 5 až 8 %.

V Česku narostl loni e-commerce 14% po předchozím rekordním růstu 26% v roce 2020. V posledním kvartálu loňského roku však zaznamenal meziroční propad způsobený skutečně extrémním objemem obratu e-commerce v roce 2020 z důvodu podzimního lockdownu.

„Vyšší růst nákupů na internetu v posledních dvou letech na Slovensku způsobuje, že se postupně přibližuje k hodnotám českého e-commerce, který je jeden z nejvyspělejších v zemích střední a východní Evropy,“ řekl Tomáš Braverman z Heureka Group, kam patří i nákupní poradce Heureka.cz.

Největší nárůst zaznamenaly kategorie, které do on-line nákupů přesunula pandemie. „Mezi top pěti kategoriemi jsou až tři, které nejsou pro on-line nákupy standardní. Jde o oblečení, nábytek a potraviny. Především oblečení zaznamenalo kromě slabšího října ve všech měsících loňského roku dvouciferný růst,“ informoval Braverman.

V uplynulém roce se mimořádně dařilo ručnímu nářadí (+90 %), což souvisí zejména s tím, že lidé se snažili využít zákazu vycházení a lockdown k rekonstrukci svých příbytků nebo práci na zahradě. Stejně výrazný nárůst (+70%) zaznamenala kategorie společenských her, která výrazně rostla již v loňském roce. Kategorie kancelářského zařízení či techniky vzrostla (+40 %) v souvislosti s přechodem na home office.

Lidé však začali na internetu výrazněji nakupovat i krmivo pro psy (+34%) či pneumatiky (+30%). Překvapivě jedna z nejvíce rostoucích kategorií byla, stejně jako v Česku, kategorie investičního zlata a stříbra.

„V obdobích zvýšených obav spotřebitelé omezují svou spotřebu a myslí více na budoucnost. Ti, kterým pandemie z peněženky neodkrojila, tak hledali investiční příležitosti, mezi něž patří v našem regionu i oblíbené zlato a stříbro,“ doplnil Braverman.

Jednou z možných překážek roku 2022 bude podle Bravermana nastávající krize v dodavatelsko-odběratelském řetězci. „Na druhé straně eshopy s unikátním sortimentem a ti, jejichž krize dodavatelů nezasáhne, se budou rozhlížet poté, co prorazit v zahraničí. Nezastavitelným trendem je rostoucí popularita marketplace, která opětovně významně vzroste, a to jak ze strany zákazníků, tak zapojených prodejců. ,“ dodal Braverman.

Heureka Group působí v devíti zemích střední a východní Evropy a nabízí sortiment z více než 55 000 internetových obchodů.

Další články autora